nieuwsoverzicht

Primeurhopscheuten geveild tegen recordprijs - 21/12/2016

De REO Veiling verkocht op woensdag 21 december de eerste hopscheuten van het nieuwe teeltseizoen. De nationale primeurverkoop had vijf dagen later plaats in vergelijking met vorig jaar. Poperingse hopscheuten halen traditioneel een hoge veilingprijs bij hun primeurverkoop. Want het gaat om een natuurlijke seizoensdelicatesse met een fragiele smaak, arbeidsintensieve oogst en een beperkte beschikbaarheid tot half april. Komt daarbij dat Poperingse hopscheuten door de REO Veiling worden gecommercialiseerd met de Europese BGA-erkenning van streekproduct. Deze Europese BGA-erkenning wordt versterkt door de verkoop van Poperingse hopscheuten onder het kwaliteitslabel Fine Fleur. Immers, het label van Beschermde Geografische Aanduiding (BGA) is een Europese bevestiging voor exclusieve producten van topkwaliteit, met een grote herkenbaarheid en op een authentieke manier geteeld. Het kwaliteitslabel Fine Fleur sluit daar naadloos bij aan gezien het huismerk van de REO Veiling dezelfde kernwaarden hoog in het vaandel draagt.

Voor de eerste keer in de geschiedenis van de primeurverkopen van de Fine Fleur hopscheuten werd verrassend het volledige aangevoerde volume gekocht door één en dezelfde koper. Metro Cash & Carry nam voor de 9de keer deel aan de nationale primeurverkoop en haalde het volledige volume van 7 kg binnen tegen een gemiddelde klokprijs van € 140,81 voor 100 gram. Bij de eerste druk werden acht schaaltjes (2 kg) geveild tegen € 170 voor 100 gram. Voor nog eens acht schaaltjes liep de veilingprijs op tot een recordbedrag van € 173 voor 100 gram. De laatste twaalf schaaltjes werden verkocht tegen € 99,9 voor 100 gram.

“Metro Cash & Carry onderlijnt op die manier dat ze werkelijk alles in huis heeft voor haar horecaklanten. De primeurhopscheuten werden evenredig verdeeld over de tien verschillende Metro-winkels in België. Met de aankoop van de primeurhopscheuten bevestigt Metro Cash & Carry bovendien bewust zijn grote appreciatie voor authentieke streekproducten, met focus op ultraverse producten, én het waardevolle maatschappelijke werk van sociale projecten zoals De Hoeve van De Lovie in Poperinge”, zegt Tom Moreels, category manager fruit & groenten van Metro Cash & Carry.

De primeurhopscheuten werden op de REO Veiling aangeleverd door drie producenten. Het sociaal project De Hoeve van De Lovie, een centrum voor personen met een verstandelijke beperking te Poperinge, slaagde daar voor de 24ste keer in. Zeven medewerkers van De Lovie waren gedurende evenveel uren aan de slag om elf schaaltjes van elk 250 gram marktklaar te maken. “Fine Fleur hopscheuten worden immers manueel geoogst en met de grootste zorg gereinigd en verpakt. Voor ons was het dit jaar terug een lastige zoektocht naar nieuwe wortelblokken. We trokken net als vorig jaar de grens over om in het Franse Boeschepe hopplanten van zeer goede kwaliteit te halen”, legt Eddy Lobeau van De Lovie uit.

"In de streek van Poperinge is de hopteelt aan een revival bezig en daarom worden momenteel in onze regio nauwelijks hopplanten gerooid. Ik verwacht minder aanbod van ons duurzaam streekproduct in vergelijking met vorig jaar”, merkt Tomas Boeraeve op. Na een afwezigheid van enkele jaren was de Poperingenaar met acht schaaltjes (2 kg.) voor de 2de keer op rij op de afspraak voor de nationale primeurverkoop op de REO Veiling.

"De productkwaliteit is ook dit jaar veelbelovend. Want de hopplanten werden in goede omstandigheden gerooid en bovendien kregen we enkele koudeprikken, waardoor de gerooide planten voldoende tot rust kwamen. Dat bevordert een volle krokante smaak”, besluit Marc Vandevelde uit Reningelst. Hij bood vandaag negen schaaltjes van telkens 250 gram aan.