Hopscheuten halen nieuwe verkoopprijs

Hopscheuten halen nieuwe verkoopprijs

Feestdagen

Kerstmis en Nieuwjaar staan voor de deur. Fine Fleur hopscheuten zijn een vast ingrediënt voor al het smakelijke dat tijdens de feestdagen wordt geserveerd. “De AGF-eindejaarsaankopen verlopen anders dan pakweg tien jaar geleden’, stelt Dominiek Keersebilck, commercieel directeur van de REO Veiling. “Gezond koken en lekker eten blijven ontegensprekelijk hot. Daarbij wordt in het algemeen bewuster gekocht en gekookt in vergelijking met vroeger. Niet alleen milieubewuster, maar ook is men bewuster bezig met seizoensproducten van bij ons. Nu is het de tijd van bijvoorbeeld de paddenstoelen. Deze worden momenteel in alle maten, soorten en kleuren goed verkocht. We haken op deze trend in door speciale paddenstoelen, zoals de witte beukenzwam, nameco of eryngii, aan te bieden naast ons gebruikelijke assortiment.”

“De consument associeert de eindejaarsperiode spontaan met klassieke winterproducten zoals prei, witloof of koolgewassen”, gaat Dominiek Keersebilck verder. “Maar dankzij de doorgedreven inzet van onze producenten en hun voortdurende zoektocht naar innovatieve teelttechnieken is het ook mogelijk op een duurzame manier (hergebruik van restwarmte, inzet van warmtekrachtkoppeling,…) groenten te produceren die misschien minder evident zijn voor deze periode van het jaar. Zo is er momenteel heel wat vraag naar zachtfruit. De hogere veilingprijs voor bijvoorbeeld aardbeien heeft natuurlijk ook veel te maken met de groeiende aandacht voor smaak en bordpresentatie. Eveneens kiemen, kruiden en scheuten worden steeds meer gebruikt voor de afwerking van gerechten. Fine Fleur hopscheuten zijn daarbij een blijvende topper. Deze fragiele seizoensdelicatesse is erg gegeerd voor haar onvergelijkbare smaak en exclusief karakter op basis van het ongewone en arbeidsintensieve productieproces. Bovendien verkoopt de REO Veiling sinds 2013 haar Fine Fleur hopscheuten met de Europese BGA-erkenning van streekproduct. Poperingse hopscheuten zijn het allereerste product in West-Vlaanderen die deze strenge Europese erkenning behaalden, mede door toedoen van de REO Veiling!”

Fine Fleur

De REO Veiling verkocht op woensdag 18 december de eerste Fine Fleur hopscheuten van het teeltseizoen 2019-2020. Het duurzame streekproduct met een beperkte beschikbaarheid werd aangevoerd door vier producenten. Het sociaal project De Hoeve van De Lovie vzw, een sociale organisatie voor de ondersteuning van personen met een verstandelijke beperking in de Westhoek, slaagde daar voor de 27ste keer in. “Er werken dagelijks 15 tot 20 mensen op De Hoeve waar de hopscheuten geoogst worden. Het is iedere keer een uitdaging om hopscheuten aan te leveren. Want hopscheuten worden manueel geoogst en met de grootste zorg gereinigd en verpakt. Het marktklaar maken van het delicate product geeft veel voldoening bij onze mensen die fier zijn met het mooie resultaat. We leverden 1,5 kg primeurhopscheuten aan. Gedurende een 10-tal uren waren 6 mensen druk in de weer om de 6 schaaltjes marktklaar te maken”, vertelt Brigitte Dewulf, stafmedewerker communicatie van De Lovie.
Ook REO-producenten Marc Vandevelde uit Reningelst en Tomas Boeraeve uit Poperinge waren zoals vorig jaar op de afspraak. Bart Vanbeveren uit Proven voert al 28 jaar zijn hopscheuten op de REO Veiling aan, maar was voor de 2de keer present op de nationale primeurverkoop. De vier REO producenten leverden samen 5,75 kg Fine Fleur primeurhopscheuten op de REO Veiling af, of 23 schaaltjes van telkens 250 gr.

Authentiek
METRO Cash & Carry nam voor de 13de keer deel aan de nationale primeurverkoop en haalde het volledige aanbod binnen. Bij de eerste druk werden 13 schaaltjes (3,25 kg) geveild tegen het recordbedrag van € 275 voor 100 gr. Dat is € 41 meer in vergelijking met vorig jaar. De oplopende veilingprijs onderlijnt niet alleen het exclusief karakter van Fine fleur hopscheuten, maar ook dat het authentieke product erg gegeerd is. “Met de primeuraankoop bevestigt METRO Cash & Carry dat ze werkelijk alles in huis heeft voor haar horecaklanten. Door bovendien producten aan te bieden die onze horecaklanten toelaten zich te onderscheiden en te differentiëren, onderlijnt METRO Cash & Carry niet alleen hun trouwe leverancier maar ook hun vaste partner te zijn. De Fine Fleur hopscheuten passen uitstekend in dit verhaal. Met de aankoop van de primeurhopscheuten toont METRO Cash & Carry ook bewust haar grote appreciatie voor authentieke streekproducten, met de focus op ultravers. Het waardevolle maatschappelijke werk van sociale projecten zoals De Hoeve van De Lovie maakt ons verhaal compleet”, besluit Davy Van Effelterre, Customer Manager van METRO Cash & Carry.

TOP