Nieuwjaarsboodschap van voorzitter REO Veiling

De REO Veiling knoopte deze morgen terug aan met haar vaste traditie van een nieuwjaarstoespraak van haar voorzitter op de eerste veildag van het nieuwe jaar. Voor de start van de verkoop bracht voorzitter Rita Demaré deze morgen de onderstaande nieuwjaarsboodschap voor de aanwezigen in de goed gevulde veilingzaal:

“2023 zit erop. Een nieuw jaar is begonnen. En dus staan we voor nieuwe uitdagingen, doelstellingen en verwachtingen. De economische verwachtingen voor 2024 zijn niet meteen zot optimistisch door bijvoorbeeld de renteschommelingen of de aanslepende oorlog in Oekraïne en Gaza. Ook de inflatie en hoge kosten blijven een grote ongerustheid in ons dagelijks leven en op onze bedrijven. Hoopgevend is een cruciale zin in een toespraak van de Europese Commissievoorzitter, mevrouw Ursula von der Leyen: “Ik wil de kans nemen om de waardering uit te spreken voor telers voor het leveren van voedsel dag na dag. Het produceren van gezond voedsel is het fundament van ons landbouwbeleid.” Daarbij zal gezonde, lokale voeding ook in 2024 een belangrijk thema blijven voor de consument. Dit kan in 2024 zorgen voor een toenemende vraag van de consument naar onze verse groenten en fruit.

Tegenover de marktvraag staat het aanbod. Door de normalisering van de energieprijzen zijn er tegen eind deze maand weer volop REO-tomaten ter beschikking. Want waar onze tomatentelers vorige winter niet belicht hebben, is dit nu wél het geval.
Het aanvoervolume van de openluchtteelt wordt mede bepaald door ons Belgische weer. Sinds de uitzonderlijk zachte oktobermaand hebben onze openluchttelers het erg lastig om te oogsten door de vele regen. Jullie, kopers, willen productzekerheid en wij, producenten van de REO Veiling, proberen daar elke dag opnieuw aan tegemoet te komen. Onze coöperanten zwoegen hard om blijvend te zorgen voor een zo normaal mogelijke aanvoer van verse groenten en fruit.

Ondanks de moeilijke weersomstandigheden haalde de REO Veiling vorig jaar een recordomzet van 238,9 miljoen euro. Dit is bijna 20 miljoen euro meer in vergelijking met het vorige record van 2021. Het nieuwe recordbedrag werd gerealiseerd ondanks een daling van het aantal verpakkingseenheden met 3 procent of 1,3 miljoen verpakkingen.
Tomaten blijven het belangrijkste REO-product qua jaaromzet. Goed voor 50,6 miljoen euro of pakweg één vierde van de globale jaaromzet van de REO Veiling in 2023. Prei staat op nummer twee en witloof verdrong helemaal op het einde van het jaar aardbeien van de derde plaats. Als we de 10 belangrijkste REO-producten optellen, komen we uit op een totale jaaromzet van ruim 197 miljoen euro in 2023. Dit betekent evenwel niét dat de REO Veiling haar ‘kleinere’ en nicheproducten loslaat. Integendeel, ze blijft er naar streven om jullie, kopers, een breed en gevarieerd productgamma aan te bieden zodat jullie zich vlot en efficiënt kunnen blijven bevoorraden op één en hetzelfde adres.

Waar we in 2024 ook verder werk van maken, is de verderzetting van ons traject ‘missie – visie – strategie’ dat intern de werktitel ‘REO 2.0’ meekreeg. Begin vorig jaar zette de raad van bestuur op aangeven van onze nieuwe algemeen directeur Filip Vanaken het licht op groen om te starten met dit vervolgtraject, gekenmerkt door open gesprekken met onze actieve leden-coöperanten. Het uitgangspunt is dat de REO Veiling er dient te staan voor de volgende generaties en dat een status quo onaanvaardbaar is. Via luistersessies werd er gepeild naar hoe deze actieve producenten kijken naar hun coöperatie, de REO Veiling. Alles werd genoteerd en vervolgens samengebracht in 7 werkdomeinen. Hiermee gaan we in 2024 verder aan de slag. Het volledige traject wordt extern begeleid. In 2024 moet dit uiteindelijk leiden tot een nieuwe visie en strategie van de REO Veiling, beslist door de raad van bestuur, bijgestaan door het managementteam en gedragen door de leden-coöperanten. De missie werd reeds afgeklopt op de raad van bestuur van juli 2023, na de luistersessies. Deze luidt: “De REO Veiling borgt een duurzame toekomst voor haar samenwerkende coöperanten vanuit het bundelen en het vermarkten van hun ruim aanbod verse groenten en fruit.“

Intern blijft de focus liggen op de ingezette professionalisering van de verschillende teams in een cultuur van samenwerking, teamspirit, wederzijds respect en flexibiliteit. Deze cultuur begint hier en daar zichtbaar te worden. 2024 zal intern een jaar worden van het verderzetten van de gestarte veranderingen, maar ook het zich stilaan thuis beginnen voelen in deze nieuwe cultuur. De nieuwe organisatiestructuur heeft een kader gecreëerd waarin het managementteam en medewerkers doelgericht en efficiënt de strategie kunnen uitvoeren, de uitvoering monitoren en bijsturen. Deze strategie zal de missie van de REO Veiling ondersteunen.

De relevantie van de REO Veiling in de sector van verse groenten en fruit is zéker bewezen in 2023. Dit jaar wordt verder gewerkt aan het uitbreiden van deze relevantie. Deze ambitie kunnen we alleen realiseren door slim en intensief samen te werken als een sterk en hecht team in een betrouwbare langetermijnrelatie met jullie, onze kopers, en met onze andere stakeholders. Namens de REO Veiling bedank ik iedereen van harte voor het vertrouwen doorheen het voorbije en komende jaar, en wens ik ook iedereen een voorspoedig en gelukkig nieuwjaar waarin we samen hoopvol vooruit kijken.”

 

Voorzitter REO Veiling
Rita Demaré

foto 1
TOP