De winterkoude sloop het land binnen na een warme droge zomer, Kerstmis staat voor de deur en we startten het aftellen naar 2019. Met die vooruitzichten zijn momenteel speciale producten te koop die anders nauwelijks beschikbaar zijn. Ook bij de groothandel van groenten en fruit proberen handelaars zich in de eindejaarsperiode met unieke producten te onderscheiden. De REO Veiling bood hen vandaag daartoe de mogelijkheid met de nationale primeurverkoop van de eerste Fine Fleur hopscheuten van het nieuwe teeltseizoen. METRO Cash & Carry greep die kans met beide handen en plaatste de eerste druk tegen een recordbedrag van € 234 voor 100 gr.
Fine Fleur
Fine Fleur hopscheuten horen voor meerdere redenen thuis in het selecte aanbod van bijzondere feestproducten. In de eerste plaats is de onvergelijkbare smaak van de fragiele seizoensdelicatesse erg gegeerd in sterrenrestaurants en gastronomie. “Komt daarbij dat de exclusiviteit van de Fine Fleur hopscheuten blijft groeien gelet op het ongewone en arbeidsintensieve productieproces”, stelt Dominiek Keersebilck, commercieel directeur van de REO Veiling. “Bovendien verkoopt de REO Veiling sinds 2013 haar Fine Fleur hopscheuten met de Europese BGA-erkenning van streekproduct. Poperingse hopscheuten zijn het allereerste product in West-Vlaanderen die deze strenge Europese erkenning behaalden, mede door toedoen van de REO Veiling!
Fine Fleur hopscheuten zijn een duurzaam streekproduct met een beperkte beschikbaarheid. Poperingse hopscheuten zijn ook daarom exclusief. Na de nationale primeurverkoop van vandaag worden aanstaande vrijdag 21 december opnieuw Fine Fleur hopscheuten te koop aangeboden op de REO veilingklok. Het gaat wellicht om 8 schaaltjes van 250 gr. Daarna is het ongeduldig wachten tot de tweede helft van januari 2019. Vanaf dan gebeurt de aanvoer van de delicatesse tegen een meer regelmatig tempo. Een normaal seizoen duurt tot half april.”
Vier producenten
De primeurhopscheuten werden op de REO Veiling aangevoerd door vier producenten.
Het sociaal project De Hoeve van De Lovie, een centrum voor personen met een verstandelijke beperking te Poperinge, slaagde daar voor de 26ste keer in. “Er werken dagelijks 15 tot 16 mensen op De Hoeve waar de hoppescheuten geoogst worden. Het is iedere keer een uitdaging om hopscheuten aan te leveren. Want hopscheuten worden manueel geoogst en met de grootste zorg gereinigd en verpakt. Het marktklaar maken van het delicate product geeft veel voldoening bij onze mensen die fier zijn met het mooie resultaat. We leverden 2 kg primeurhopscheuten aan. Gedurende een 20-tal uren waren 5 mensen druk in de weer om de 8 schaaltjes marktklaar te maken”, getuigt Eddy Lobeau van De Lovie.
Ook REO producenten Marc Vandevelde uit Reningelst en Tomas Boeraeve uit Poperinge waren zoals vorig jaar op de afspraak. Bart Vanbeveren uit Proven voert al 27 jaar zijn hopscheuten op de REO Veiling aan, maar was vandaag voor de 1ste keer present op de nationale primeurverkoop.
De telers kijken het nieuwe seizoen met vertrouwen tegemoet. “Omdat hopscheuten in de grond groeien, is het moeilijk te voorspellen wat het oogstvolume zal worden. Het aantal hopscheuten verschilt bovendien van plant tot plant en is ook afhankelijk van het ras”, stelt Marc Vandevelde. “Toch verwacht ik genoeg aanbod. Twee jaar geleden was er een revival van de hopteelt waardoor er weinig hopplanten gerooid werden. Die revival is ondertussen enigszins gestagneerd, waardoor de kans groter is om aan hopblokken te geraken bij de Poperingse hopboeren.”
Ook Thomas Boeraeve verwacht tijdens het nieuwe seizoen voldoende oogstvolume te kunnen aanvoeren op de REO Veiling. “Daarvoor is een bijzondere reden”, legt de producent uit. “Twee jaar geleden hebben we nieuwe hopplanten aangeplant. Helaas werd niet de gevraagde hopsoort geleverd waardoor het nieuwe plantgoed nu al moet worden gerooid. Het zijn nog jonge hopplanten, wat de kans op een respectabel oogstvolume vergroot. Om de groei van de jonge hopplanten te bevorderen en de grote droogte van de voorbije zomer te doorstaan, hebben we de jonge hopplanten overigens heel wat water bijgegeven.”
“Door de veranderde marktvraag schakelden nogal wat hopboeren enkele jaren geleden over van bittere hopsmaken naar hopsoorten met meer aroma’s. Deze omschakeling zorgde er toen voor dat hopblokken vlot beschikbaar waren. Vandaag is veeleer sprake van een evenwichtig aanbod”, besluit Bart Vanbeveren. “Verder is de productkwaliteit dit jaar terug veelbelovend. Want de hopplanten werden in goede omstandigheden gerooid en bovendien kregen we reeds koude winterprikken, waardoor de gerooide planten voldoende tot rust kwamen. Dat bevordert een volle krokante smaak.”
Exclusief
De vier REO producenten leverden samen 8 kg Fine Fleur primeurhopscheuten op de REO Veiling af, of 32 schaaltjes van telkens 250 gr. Dat is 2,5 kg minder tegenover vorig jaar. In 2017 vond de nationale primeurverkoop trouwens één dag later plaats in vergelijking met dit jaar.
METRO Cash & Carry nam voor de 12de keer deel aan de nationale primeurverkoop en haalde bijna het volledige aanbod binnen (7 kg). Bij de eerste druk werden 13 schaaltjes (2,25 kg) geveild tegen het recordbedrag van € 234 voor 100 gr. Dat is € 34 meer in vergelijking met vorig jaar. De oplopende veilingprijs onderlijnt niet alleen het exclusief karakter van Fine fleur hopscheuten, maar ook dat het bijzondere product erg gegeerd is.
“Met de primeuraankoop bevestigt METRO Cash & Carry dat ze werkelijk alles in huis heeft voor haar horecaklanten. Bij METRO Cash & Carry vinden professionele horecaklanten alvast alles terug om de hopscheuten op alle mogelijke manieren in hun menu’s te verwerken en ze kunnen er prat op gaan dat ze de beste kwaliteit krijgen. De primeurhopscheuten worden evenredig verdeeld over onze Delivery Service en de elf verschillende METRO-winkels in ons land: Antwerpen (Noord & Zuid), Brussel, Evergem, Hasselt, Luik, Wevelgem, Middelkerke, Sint-Katelijne-Waver, Namen en Vorst. Met de aankoop van de primeurhopscheuten toont METRO Cash & Carry ook bewust haar grote appreciatie voor authentieke streekproducten, met de focus op ultraverse producten, én het waardevolle maatschappelijke werk van sociale projecten zoals De Hoeve van De Lovie”, zegt Tessa Van Nuffelen, Category Manager Fruit & Groenten van METRO Cash & Carry.