REO organiseert lente-event

De REO Veiling en haar coöperanten worden geconfronteerd met een steeds evoluerend landschap in de internationale groente- en fruitwereld. Daarom is het de taak van de REO Veiling om onze coöperanten te begeleiden tijdens deze veranderingen. Op zondag 3 maart organiseerde de REO Veiling daarom een middag vol infotainment waarin ze haar visie op de toekomst toelichtte. Ruim vijfhonderd producenten waren aanwezig op het lente-event.

We hebben de speeches van onze 6 sprekers tijdens het lente-event nogmaals beknopt samengevat voor jullie:

Rita Demaré - Voorzitter REO Veiling

Team REO

"Wij vormen als producenten, zowel de leden als hun partner en de meewerkende kinderen TEAM REO. Wij willen als team samen naar de markt gaan, wij willen samenwerken. Daarom kozen we voor de slogan: - De sterkte van een team zijn de leden. De sterkte van de leden is het team. -"

"De bedoeling is om de supporters (onze kopers & de consumenten) keer op keer tevreden te stellen. De individuele prestaties van de sporters (wij, producenten) zijn belangrijk, maar doordat we in teamverband werken halen we meer uit onze individuele prestaties ."

"Zoals bij iedere topploeg staan een aantal kernwaarden centraal: continuïteit, ambitie, innovatie en training (blijven leren, delen van ervaring en nieuwe technieken)."

"Onze ambitie reikt tot ver over de grenzen en door innovatie & training worden deze grenzen verlegd."

Paul Demyttenaere - Algemeen directeur

Land- en tuinbouw in een digitale wereld

"De REO Veiling staat sinds zijn ontstaan open voor digitale transformatie. De start van het simultaan veilen in België waar twee veilzalen aan elkaar gekoppeld werden op zoveel kilometer van elkaar is een mooi voorbeeld. Die technologische transformatie zorgde ongetwijfeld voor nieuwe toepassingen en dit zal in de toekomst niet anders zijn."

"De vorige maanden werd een analyse uitgevoerd van de digitale systemen van de LAVA veilingen. Een eerste analyse stelde voor dat de veilingen moeten evolueren naar een toekomstgericht informatie- en verkoopsplatform. De REO Veiling introduceerde reeds voor deze analyse in de commerciële afdeling Salesforce.  Dit jaar zal dit verder uitgerold worden naar de kwaliteitsafdeling. Dit zal ongetwijfeld zorgen voor een efficiënte data uitwisseling binnen de REO Veiling."

"Samen met de andere veiling wordt er dit jaar hard gewerkt aan een applicatie voor de producenten “in the cloud”. De toekomstige teeltondersteuning en teeltregistratie zal via de teelt-app van de REO Veiling verlopen. Binnen enkele maanden worden deze toepassingen beschikbaar voor de producenten."

"Ook binnen onze verkoopsystemen zet de digitale wereld belangrijke stappen. Aucxis, de ontwerper van de veilingklokken, is bezig met nieuwe verkoopsystemen, de Cloud Based Verkoopsklok waarbij iedereen product kan aankopen vanaf zijn smartphone zonder gekoppeld te zijn met een veilingklok. De REO Veiling zal ongetwijfeld dit opvolgen en het klokplatform verbreden naar een breed verkoopplatform."

"De REO Veiling zal ongetwijfeld blijven werken aan de digitale toekomst van zijn producenten."

Rik Decadt - Directeur productie

Evoluties bij onze producenten

"Producenten zijn de afgelopen 20 jaar sterk geëvolueerd."

"De producenten zijn veranderd van omvang: ze zijn groter geworden. Die grotere producenten schakelen ook vaak over op extern transport of laten hun product thuis opladen. Om contact te houden met deze producenten dienen wij zelf naar de producent te gaan."

"De producenten worden jonger want er is opvolging in West-Vlaanderen. Deze groep producenten zijn ambitieus en willen vooruit denken. Ze zijn kritischer ten opzichte van hun coöperatie. Ze zijn bovendien op zoek naar innovatie en zijn bijgevolg gewoon anders. De REO Veiling dient hen innovatieve zaken aan te reiken en hen te koesteren."

"Producenten worden meer manager. De producenten moeten nu plots niet alleen bezig zijn met hun teelt maar ook met hun personeel. Ze moeten nu ook beschikken over de basis van people management."

Dominiek Keersebilck - Commercieel directeur

Commerciële en duurzame ontwikkelingen op de REO Veiling 

"Supermarkten gaan met elkaar in strijd om de goedkoopste te zijn voor het standaardsegment."

"Dit doen ze om de consumenten binnen te lokken. Eens binnen hoopt de retailer dat de consument eigenlijk producten met meerwaarde ( en dus méér marge voor hen) koopt."

"REO Veiling speelt op de vraag naar uniekere producten in via een gericht merkenbeleid en via het in de markt zetten van een groeiend aantal marktconcepten."

"De belangrijkste aankoopcriteria voor groenten en fruit blijven kwaliteit en versheid."

"Naast kwaliteit en versheid spelen nog meer zaken een rol: beschikbaarheid, gebruiksgemak en duurzaamheid."

"REO Veiling speelt samen met de producenten in op duurzaamheid: er is een groeiend aandeel Bio op de REO Veiling, de REO Veiling neemt deel aan het hernieuwde Responsibly Fresh en zet in op de strijd tegen voedselverlies."

"REO Veiling won in 2017 de eerste Food Waste Award."

"REO Veiling vormde samen met Colruyt Group en McCain een nieuwe coöperatie met de naam “enVie” om soepen te fabriceren van overschotten van groenten en fruit. De werknemers van Envie zijn langdurig werklozen die via enVie terug in het reguliere arbeidscircuit terecht komen."

Jonathan Berte - CEO Robovision

"Wij maken land- en tuinbouw slimmer met robots die gestuurd worden door artificiële intelligentie, en we hebben hiervoor geen klassieke programmeurs meer nodig, ons namaakbrein schrijft de algoritmes."

"We hebben bij Robovision hersencellen nagebouwd. Met miljoenen van deze namaakneuronen leert het namaakbrein de complexiteit van de biologische realiteit van groenten en fruit."

"Met bedrijven zoals Rijkzwaan, Enza en Bayer zijn we aan de slag om zaadveredeling een niveau hoger te tillen. We nemen daarbij duizenden foto's, en met deep learning zoeken we de genen die verantwoordelijk zijn voor bepaalde vruchteigenschappen."

"We kijken ook met deep learning naar aardbeien en andere groenten, om voor distributeurs en retail de kwaliteit te controleren."

Neem contact op met Jonathan via jonathan.berte@robovision.be of neem een kijkje op hun website https://robovision.be/

Tom Eeckhaut - ILVO

Gentechnologie

"In het domein van gentechnologie, het bestuderen en aanpassen van genetisch materiaal bij planten, wordt de laatste jaren grote vooruitgang geboekt."
"Naast klassieke technieken zoals kruisingsveredeling en mutatie worden ook nieuwe technieken zoals bvb genome editing onderzocht."

"Met genome editing kunnen specifieke plantengenen gemuteerd worden, zodat het hele proces heel efficiënt en snel is."

"Op ILVO wordt al concreet gewerkt aan een aantal projecten mbv deze techniek. De streefdoelen hierbij zijn: beïnvloeden van smaak bij witloof, introductie van plaagresistentie bij aardappel en uitschakelen van allergeniciteit bij selder."

"Momenteel valt deze techniek, in tegenstelling tot de andere genoemde technieken, nog onder de GGO-regelgeving waardoor praktisch gezien producenten planten die op deze wijze werden bekomen nog niet kunnen telen. Deze planten kunnen echter nog steeds via meer klassieke technieken verkregen worden."

Neem contact op met Tom via tom.eeckhaut@ilvo.vlaanderen.be

Ann Wauters - Kapitein Belgian Cats

Ook topbasketbalspeelster Ann Wauters benadrukt onze slogan "De sterkte van een team zijn de leden. De sterkte van de leden is het team", getuige dit inspirerende filmpje.

Foto's van het lente-event

Benieuwd hoe het lente-event eruit zag? Klik hier voor enkele mooie beelden: https://photos.app.goo.gl/C8mjHgiHZ1h3zuS89

1
2
3
4
5
6
TOP