REO Veiling promoot haar groenten en fruit: een overzicht
Moederdagactie
Van april tot juni wordt ongeveer de helft van de volledige jaarproductie van aardbeien aangevoerd op de REO Veiling. Voor die reden zet de REO Veiling haar aardbeien gedurende de meimaand extra in de kijker met een promotiecampagne die bewust in de periode van Moederdag plaats heeft. Immers, vanaf Moederdag is het globale aanvoervolume op onze veiling traditioneel al aantrekkelijk genoeg om de consument vrolijk te maken met West-Vlaamse aardbeien. Dit is ons ook dit jaar aardig gelukt. Getuige het grote aantal deelnemers aan onze vertrouwde telwedstrijd in de Krant van West-Vlaanderen. Er kwamen exact 2.402 antwoorden binnen uit alle hoeken van West-Vlaanderen. Dat is bijna een verdubbeling (!) t.o.v. vorig jaar: 1.381 deelnemers in 2019.
De grote respons heeft meerdere verklaringen. Ten eerste was de aardbeienpromotie rond Moederdag het sluitstuk van een voorafgaande publiciteitscampagne waarbij gedurende twee maanden de groenten en fruit van de REO Veiling wekelijks (letterlijk) in beeld waren met ‘Helden’-advertenties in de Krant van West-Vlaanderen en ondersteunende tv-spotjes op Focus-WTV (zie onder). Daarnaast werd de aardbeienwedstrijd ook online ondersteund door onze Facebook-pagina Aardbeien.REO die boordevol staat met interessante weetjes en (keuken)tips over Belgische aardbeien. Bovendien zorgde de lockdownperiode er voor dat de consument meer tijd had om deel te nemen aan onze telwedstrijd. Dit wordt bevestigd door de Krant van West-Vlaanderen die zelf een stijging merkt van het aantal deelnemers aan de puzzelpagina’s van het weekblad.
Extra promotie tijdens lockdown
Ons land ging eind maart in lockdown om de verspreiding van Covid-19 tegen te gaan. Deze bijzondere maatregel zorgde voor een ongewone situatie op de internationale en nationale afzetmarkten voor verse groenten en fruit. Om de verkoop van onze producten te stimuleren, werd vanuit de REO Veiling hard ingezet op promotie en communicatie. Dit gebeurde zowel op nationaal als op regionaal niveau.
‘Helden’-advertenties in Krant van West-Vlaanderen + TV-spots op Focus-WTV
In april werd gedurende vier weken in de Krant van West-Vlaanderen een gerichte advertentiecampagne gevoerd met één centrale boodschap: Koop bewust Belgisch, nu meer dan ooit! In totaal zagen de lezers acht verschillende REO-advertenties de revue passeren in vier verschillende West-Vlaamse krantenedities, waarbij telkens REO-producenten werden afgebeeld in hun natuurlijke werkomgeving. Deze ‘Helden’-advertentiecampagne maakte de lezers duidelijk dat ook in moeilijke tijden onze telers met passie en vakkennis dag in dag uit kwaliteitsvol product afleveren.
De ‘Helden’-advertentiecampagne werd gedurende drie weken ondersteund op de regionale televisiezender Focus-WTV. De verschillende reclamespotjes waren telkens om het half uur direct na de nieuwsuitzending en in een vast reclameblok te zien. De tv-spots stonden in het teken van dezelfde centrale oproep: Koop bewust Belgisch, nu meer dan ooit!
We bedanken graag alle REO-producenten die meewerkten aan de ‘Helden’-advertenties en/of tv-spots.
Klik hier om alle ‘Helden’-advertenties terug te zien.
Klik hier om alle tv-spotjes terug te zien.
Nationale tv-campagne i.s.m. andere LAVA-veilingen en VLAM
Ook op nationaal vlak wordt nog steeds i.s.m. met de andere LAVA-veilingen extra promotie gevoerd voor Belgische groenten en fruit. Van maandag 6 april tot zondag 26 april verscheen een televisiespot met de boodschap 'Kies voor verse groenten en fruit van bij ons, en steun onze telers’. Na marktonderzoek stelt de VLAM (zie REO Actueel april (mail)) vast dat de gemiddelde Belg meer voor producten van eigen bodem kiest. Daarom werd beslist om de televisiespot voor drie weken te verlengen, van 21 mei tot 7 juni. De televisiespot is in primetime te zien op Eén, RTL-TVI, club RTL, VTM, Q2, Vier, Vijf, Zes, Vitaya & CAZ. De televisiespot krijgt ook nog steeds navolging op de social media kanalen van VLAM, Lekker van bij ons, Flandria en de REO Veiling.
Klik hier om de televisiespot te zien
Samenwerking met Colruyt Group
Ten slotte werkten de LAVA-veilingen samen met retailer Colruyt Group een radiocampagne uit. Deze was gedurende de maanden april en mei te horen op de belangrijkste radiozenders in Vlaanderen en Wallonië, waarbij de retailer promotie maakte voor Belgische verse groenten en fruit.