Het winterseizoen is weer begonnen. Het weer is omgeslagen en steeds meer zomerproducten maken in de winkelrayons plaats voor hardfruit en typische wintergroenten. Savooikool is zo’n wintergroente bij uitstek. We merken dat in de laatste jaren savooikool zijn ‘ouderwetse’ imago verder verliest en dat zijn populariteit toeneemt. Je kan dan ook zoveel meer met savooikool dan alleen maar koken of stoven, en steeds meer consumenten beginnen daarachter te komen. Zo stelden we in oktober onze Facebook-volgers de volgende wervende vraag: “Rood, wit of groen… Welke kool verkies jij het liefst om in de kookpot te doen?” De antwoorden op onze vraag leerden dat de meeste correspondenten opteerden voor rodekool, maar nogal wat Facebook-volgers stelden in één adem dat ze evenveel kunnen genieten van witte- én savooikool.
Op de REO Veiling heeft de aanvoerpiek van savooikool traditioneel plaats in oktober/november en januari. De sluitkool met een uitgesproken authentieke smaak kende in 2019 een degelijk seizoensverloop. Met een gemiddelde verkoopprijs van 45 eurocent per stuk op jaarbasis noteerde savooikool een hoger verkoopcijfer in vergelijking met het 10-jarig gemiddelde: 37 eurocent. Het globale aanvoercijfer (1,5 miljoen stuks) lag vorig jaar dan weer iets lager tegenover het gemiddelde aanvoercijfer van de laatste 10 jaar (1,6 miljoen stuks). Ook in 2020 kent savooikool tot nu toe een gangbaar seizoensverloop. Met een aanvoer van bijna 1,08 miljoen stuks en een gemiddelde verkoopprijs van 45 eurocent per kool in de periode januari – oktober noteert savooikool nagenoeg dezelfde scores als tijdens dezelfde periode in 2019: 1,08 miljoen exemplaren tegen een gemiddelde verkooprijs van 46 eurocent per stuk.
Dankzij de gerichte bemiddeling van haar commerciële afdeling en de flexibiliteit van haar kolentelers biedt de REO Veiling een optimale service aan haar afnemers van sluitkolen. Net als haar witte- en rodekolen commercialiseert de REO Veiling haar savooikolen in zowel een EPS-kist, houten kist als kartonnen box.