West-Vlamingen puzzelen voor aardbeien
Traditioneel zet de REO Veiling haar aardbeien gedurende de meimaand extra in de kijker met een promotiecampagne die niet toevallig rond Moederdag plaats heeft. Immers, vanaf Moederdag is het globale aanvoervolume op onze veiling al aantrekkelijk genoeg om de consument vrolijk te maken met West-Vlaamse aardbeien. De consument associeert bovendien aardbeien spontaan met het voorjaar en de zomer. Tegen die achtergrond geeft onze promotiecampagne van het voorjaar steeds een dubbele boodschap aan de consument mee, namelijk: West-Vlaamse aardbeien zijn nagenoeg het jaar rond te koop en de West-Vlaamse zoetjes moeten qua productkwaliteiten zeker niét onderdoen voor buitenlandse aardbeien.
Deze dubbele boodschap werd expliciet herhaald tijdens onze najaarscampagne die deze maand plaats had in gans West-Vlaanderen. Onder de centrale titel “Aardbeien in het najaar, om van te smullen! Lekker West-Vlaams!” trok op 4 en 11 september een ½ pagina-advertentie de aandacht van de lezers van Krant van West-Vlaanderen. Eén op drie West-Vlamingen leest Krant van West-Vlaanderen. De kleurrijke aardbeienadvertentie werd bewust gepubliceerd in combinatie met een puzzelwedstrijd. Op die manier hielden we de interesse van de lezer/consument langer vast. Want terwijl hij zich omzeggens met zijn ene oog concentreerde op de puzzelwedstrijd, bleef hij met zijn andere oog kijken naar de achterliggende aardbeienadvertentie. En daar was het ons uiteraard om te doen!
We maakten van die gelegenheid gebruik om de lezer/consument via de wedstrijdvragen niet alleen te sensibiliseren voor de aankoop van West-Vlaamse najaarsaardbeien, maar hem/haar ook te informeren over de goede eigenschappen van de heerlijke zoetjes. Zo maakten we bijvoorbeeld aan de consument duidelijk dat aardbeien smakelijke slankhouders zijn, zeer rijk aan vitamines en dat je aardbeien het best in de koelkast bewaart. De lezer/consument wist dit naar waarde te appreciëren. Want niet minder dan precies 1.458 consumenten/lezers vonden de eindoplossing van onze puzzels en lieten ons hun antwoord weten. Ongetwijfeld hebben heel wat meer consumenten/lezers onze promotiecampagne opgemerkt, of eraan deelgenomen, maar hebben ze geen eindoplossing ingestuurd omdat ze bijvoorbeeld het correcte antwoord niet hadden gevonden.
Zoals in het voorjaar werd onze publiciteit voor najaarsaardbeien in Krant van West-Vlaanderen online op onze Facebook-pagina Aardbeien.REO ondersteund. We noteerden bijna 2.000 views.
Tien winnaars van de twee puzzelwedstrijden krijgen aanstaande donderdag hun prijs op de REO Veiling. Elke laureaat gaat met één doos Tomabel-aardbeien naar huis. Zoals steeds werden de tien winnaars uitgeloot door Krant van West-Vlaanderen die overigens terug verantwoordelijk was voor de wedstrijdorganisatie. De tien winnaars komen uit alle hoeken van West-Vlaanderen: Rika Blomme uit Ardooie, Luc Bollaert uit Boezinge, Daniël Deltour uit Mesen, Carine Lebon uit Deerlijk, Siska Verfaillie uit Zandvoorde, Melissa Decorte uit Zuidschote, Lut Deruytter uit Gits, Roland Maes uit Ardooie, Rita Vandemaele uit Boezinge en Lieve Vandenberghe uit Ieper. Smakelijk aan alle winnaars!