Bio-bestedingen verdubbelden in Vlaanderen
De coronacrisis heeft duidelijk een invloed op wat we kopen en eten. Dat is niet meer dan logisch gezien we met z’n allen veel meer thuis waren en de horecadeuren tot voor kort gesloten bleven. Het veranderde consumentengedrag heeft meer aandacht voor gezonde voeding, versproducten zoals groenten en fruit zitten in de lift en daarbij kiest de Belg steeds meer voor bio. Dat zijn de conclusies van drie marktonderzoeken die onlangs werden uitgevoerd in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).
In 2019 bedroegen de totale bio-bestedingen in Vlaanderen zo’n 305 miljoen euro t.o.v. 779 miljoen euro voor gans België. Gedurende de laatste tien jaren groeiden deze bestedingen in ons land met gemiddeld 11% per jaar. Dit betekent een verdubbeling van de bio-bestedingen in België tijdens het laatste decennium (2009-2019).
Deze sterke stijging van de bio-bestedingen in ons land staat in schril contrast met de beperkte groei van de totale voedingsbestedingen: een gemiddelde stijging met 0,8% in de voorbije tien jaren. Het globale aandeel van bio-producten in de categorie verse groenten en fruit blijft in België eerder beperkt met 6%.
Verse voeding in de lift
Vooral tijdens de lockdownperiode zat de angst om besmet te raken er goed in bij de Belgische consument. Dit had een merkbaar effect op zijn winkelgedrag. Hij ging minder frequent naar de winkel en kocht per winkelbezoek grotere hoeveelheden aan. Het recente marktonderzoek in opdracht van VLAM wijst uit dat Belgen met de grotere aankopen hun gedrag niet beschouwden als hamsteren, maar wel genoeg voorraad wilden inslaan om een week door te komen. Verse producten zaten in de lift. Zo noteerden maart en april van 2020 een wekelijkse stijging in de aankopen van verse voeding van gemiddeld 17% in waarde. De koplopers waren groenten (+28%), fruit (+24%), eieren (+23%) en aardappelen (+20%).
Bio kende vooral in de tweede helft van maart een grotere groei dan de totale stijging in de voeding. Bij het begin van de lockdownperiode was duidelijk sprake van hamstergedrag, waarvan bio iets minder profiteerde: +22% voor FMCG (Fast Moving Consumer Goods) tegenover +18% voor bio. Vanaf de week van maandag 6 april is de groei van de bio-besteding iets lager dan het gemiddelde van de totale markt en volgt het dezelfde trend. Het is wel positief dat bio qua aankoopfrequentie hoger blijft dan de totale markt. Dus werd er in coronatijd ten opzichte van het gangbare vaker voor bio gekozen.
In absolute cijfers zijn de goed bemiddelde gezinnen met kinderen en dito gepensioneerden de belangrijkste groep van bio-consumenten in ons land. De gezinnen met kinderen met een beperkt inkomen hebben het laagste bio-aandeel (1,6%), maar deze bevolkingsgroep heeft zijn bio-aandeel wel verdubbeld sinds 2010. Onder andere de introductie en de uitbouw van heel wat bio-categorieën bij de harddiscounters gedurende de laatste tien jaren liggen hiervan aan de basis.
Waar wordt bio gekocht?
Met een marktaandeel van 39% is in ons land de klassieke grote supermarkt (Dis 1) nog steeds hét kanaal waar de meeste bio-producten gekocht worden. Daarna hebben de gespecialiseerde bio-winkels, de hoevewinkels en de boerenmarkten het hoogste bio-aandeel. Bij deze laatste winkels bestaat wel één vierde van het volledige productassortiment uit bio-producten terwijl dit bij de klassieke grote supermarkten amper 3% is. Bij de harddiscounter vinden we het minst aantal bio-producten terug (slechts 1,5%). De buurtsupermarkt is het derde belangrijkste kanaal voor bio-voeding en wint vandaag aan terrein. Door de lockdown-overheidsmaatregelen herontdekte de Belg als het ware zijn eigen dorpskern en kiest hij nu meer voor zijn eigen buurtwinkel om zijn wekelijkse inkopen te doen. Daarom laat dit kanaal de hoogste groeicijfers optekenen, namelijk tussen de 35 à 55% meeromzet per week voor bio-producten. Voor versproducten zoals groenten en fruit ligt deze meeromzet zelfs tussen de 35 à 70%.
De bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op de onderzoeksresultaten van drie marktstudies die onlangs werden uitgevoerd in opdracht van VLAM. Deze recente marktstudies zijn:
- Kwalitatief en kwantitatief onderzoek i.s.m. InSites Consulting en IVox bij een steekproef van respectievelijk 100 Vlaamse respondenten en 1.000 Belgische respondenten;
- Een onderzoek naar het totale verbruik (thuis en buitenshuis) in België tijdens het eerste trimester van 2020 in samenwerking met iVox (1.820 respondenten);
- Gegevens over het thuisverbruik bij een panel van 6.000 Belgische respondenten, opgemeten door GfK Belgium.
De REO Veiling en haar producenten denken marktgericht en willen weten wat er zich afspeelt op de versmarkt. We volgen daarom marktonderzoeken en -trends nauwgezet op. Vandaag vermarkt de REO Veiling een 50-tal producten onder het bio-label. Het omzetaandeel van de biologische producten bedroeg vorig jaar 4% van de volledige jaaromzet in 2019. De REO Veiling zet samen met haar producenten verder in op de uitbouw van haar bio-assortiment. In de loop van dit jaar wordt door onze bio-producenten naast een eigen bio-dekvel ook een eigen bio-flowpack voor witloof in gebruik genomen.
REO-producenten die overwegen om de overstap naar bio te maken, kunnen met hun vragen of voor inlichtingen steeds terecht bij onze commerciële afdeling. Medewerker Steffi Vanoverschelde is er jullie aanspreekpunt. Je kan onze product manager voor bio rechtstreeks telefonisch contacteren op 0473 13 21 15 of stuur een e-mail naar steffi.vanoverschelde@reo.be