In de Care4Growing-applicatie staat de teler centraal. De ‘virtuele assistent op het veld’ is bovendien een vitaal hoofdstuk van een groter verhaal over de ontwikkeling van een hoogwaardig en toekomstgericht IT-platform dat past in een bredere digitaliseringsstrategie binnen de producentenorganisaties. “Het Care4Growing-project rond datavergaring en digitalisering zal de hele sector transformeren. Met zijn multifunctionele platform zorgt Care4Growing ervoor dat elke teler over een mobiel hulpmiddel beschikt dat hem bij zijn dagelijkse taken ondersteunt, het werken efficiënter maakt en zijn bedrijfsprocessen een stuk vereenvoudigt”, zegt Rik Decadt, directeur productie van de REO Veiling. “Na onze recente communicatie richting onze telers en het virtueel evenement van begin deze maand over de lancering van Care4Growing merken we dat vandaag steeds meer telers staan te popelen om aan de slag te gaan met de nieuwe applicatie. We zijn er ons van bewust dat het gebruik van de Care4Growing-applicatie een belangrijke aanpassing betekent en dat veel telers momenteel met de nodige vragen zitten. Daarnaast wil ik ook de REO-producenten die minder vertrouwd zijn met de digitale wereld geruststellen. De introductie van de Care4Growing-applicatie gebeurt stapsgewijs en onder begeleiding van de REO Veiling.”
De applicatie zat tijdens de laatste weken in een finale testfase. Hierbij werden verscheidene telers van de producentenorganisaties BelOrta, Coöperatie Hoogstraten en REO Veiling, de drie initiatiefnemers van het Care4Growing-project ondersteund door LAVA, ingeschakeld om de nieuwe applicatie uit te proberen. Rik Decadt: “Met deze laatste testfase werden de laatste kleine mankementen weggewerkt. Er werd bewust gekozen voor een breed spectrum van teelten. Zowel telers van vollegrondsgroenten als groenten en fruit onder glas namen deel aan de finale testfase. De piloottelers van de REO Veiling zijn tomatenteler Geert Neerinck uit Ingelmunster, krulandijvieteler Dirk Declercq uit Gits en bioteler Geert Van Hulle uit Torhout. We kunnen alvast meegeven dat onze piloottelers enthousiast zijn over de nieuwe applicatie.”
“Met de Care4Growing-appicatie zal de teler in het begin gebruik kunnen maken van twee belangrijke modules”, gaat Rik Decadt verder. “Ten eerste zal hij de meest recente verkoopprijzen snel en gemakkelijk kunnen raadplegen. Dit kan door zelf de verkoopprijzen op te zoeken in de applicatie. Anderzijds krijgt de teler een automatische prijsmelding van zijn teelten op zijn smartphone. Verder kan de teler ook op een eenvoudige manier grafieken raadplegen die de prijsevoluties en aanvoervolumes van de producten over één week weergeven.
Daarnaast zal de teler eveneens op een overzichtelijke manier teeltregistraties kunnen uitvoeren en raadplegen. Via Google Maps kan de teler zijn percelen tekenen en zijn teelten op die percelen vastleggen. Via een handige tool kan hij vervolgens de behandelingen op zijn geregistreerde teelten invullen. De module past zich aan volgens de teeltgroep, want het is een platform dat behandelingen op alle gewassen moet kunnen registreren.“
In de komende weken zullen REO-producenten stelselmatig een e-mail van de REO Veiling ontvangen met vermelding van hun gebruikersnaam en wachtwoord om in te loggen op de applicatie via www.care4growing.be Dezelfde e-mail heeft een begeleidingsfilmpje dat toont hoe je op een eenvoudige manier kan inloggen. Eénmaal op het Care4Growing-platform raden we jullie aan om via de helpknop de beschikbare opleidingsfilmpjes te raadplegen. Per module zijn er opleidingsfilmpjes te bekijken op YouTube en op de applicatie zelf. Deze filmpjes leggen stap voor stap op een heel begrijpelijke manier uit wat je moet doen om verkoopprijzen te raadplegen, hoe je een perceel dient aan te maken, een teelt dient in te geven of een behandeling dient te registreren. “Bovendien zal er op onze veiling een hulplijn ter beschikking zijn voor telers die problemen hebben bij het registreren. Deze hulplijn is beschikbaar via reo@care4.be Er wordt tevens een helpdesk opgericht die na afspraak gecontacteerd kan worden. Deze helpdesk zal van maandag tot vrijdag beschikbaar zijn tussen 11u en 12u. Indien nodig wordt deze helpdesk ook beschikbaar gemaakt op maandag- en woensdagnamiddag tussen 13u en 15u. De helpdesk wordt bemand door ons team van kwaliteitsverantwoordelijken. Maar we roepen uitdrukkelijk alle REO-producenten op om momenteel nog wat geduld te hebben en voorlopig te wachten met vragen stellen tot je een e-mail van ons ontvangt om zich aan te melden“, benadrukt directeur productie Rik Decadt.
Het virtuele evenement van Care4Growing gemist?
Herbekijk het virtuele evenement hier